8 juni 2007

Vaxning av ben, försök 1

Det har varit äckligt varmt idag. Jag hade mörka jeans på mig och lallade omkring utomhus under de värsta soltimmarna, och led.

När jag kom hem stod jag inte ut längre, utan bestämde mig för att situationen inte var hållbar. Jag måste ha kjol, alltså måste benen åtgärdas. De var ytterst...stubbiga.
Jag införskaffade för några veckor sedan ett vaxningskit, ganska simpelt men ändå komplicerat för någon som aldrig befattat sig med sånt förut. Håren ska vara 2-5 mm långa för att det ska fungera enligt instruktionen. Det tar ett tag för små hår att bli så långa har jag märkt...
Linjal....2 mm på de längsta...well, det måste funka! Det måste funka, för jag står inte ut längre!

Så jag kletade på en blå remsa, och slet.
Hm.
Gjorde inte så jävla ont som förväntat, men resultatet var inte som jag hoppats heller. Några hårstrån lossnade visst, men merparten satt vackert kvar på benet, som nu också var halvtäckt av blåkletigt vax. Wunderbar.
Man kan ju dock inte ge upp så lätt, så jag kletade fast igen och slet. Ingen förbättring. Upprepade ännu några gånger, även det andra benet fick en dos, sen började jag så smått ifrågasätta vad fan jag ägnade mitt liv åt.

Vid det laget upptäckte jag också att de "vaxade" områdena inte bara fortfarande var håriga, utan nu också intensivt rödprickiga. Ingen del på mig har nånsin varit så rödprickig. Kändes klart obra. Nog för att jag vet att det är normalt, och att det går över, men ändå - jag vaxade ju för att kunna gå ut utan jeans utan att känna mig ful, men de här prickarna var ungefär motsatsen till vackert.

Vaxremsorna förpassades till papperskorgen, och jag till duschen. Där plockade jag fram den gamla hederliga rakhyveln, och nu äntligen känner jag mig normal igen. Nederdelen av mina ben är fortfarande lite prickiga, men det får jag väl leva med. Hellre småprickig än instoppad i übervarma jeans.

Jag är inte alls överens med min avsky för håriga kvinnoben, men jag orkar fanimig inte kämpa mot allt. Man får välja sina strider helt enkelt, och i det här fallet är det bara inte värt ansträngningen att vänja om sina skönhetsideal bara för att vara tvärtemot. Det är så mycket enklare (och snyggare) att bara raka.

Ska spara energin till att bråka om hög lön istället. Måste ju ha råd att gå till en salong och göra proffsvaxning istället! :P

Inga kommentarer: