8 juni 2007

Stackars Greenpeacevärvare

Efter dagens (och terminens sista!) tenta - som råkade handla om strålskydd och följaktligen en hel del om kärnkraftverk - befann jag mig på St Eriksplan för att skaffa lunch. Plöstligt blev jag stoppad av en långhårig kille med grön tröja med texten "Greenpeace".

"Stöööööön" tänkte jag, men en liten del också: "hehehe".
Men han fick väl hållas då. Jag visste ju inte exakt vad han ville.
Han tog genast upp ämnet förnyelsebar (?) energi, sol, vind, blabla. Jag påpekade i ett hopp om att bli lämnad ifred att jag var ytterst pro kärnkraft. Jaså, jaha, ja det var ju iaf bättre än fossila bränslen! Men vi vet ju inte var vi ska slutförvara det!
Det vet vi visst, tyckte jag, med stor sannolikhet blir det utanför Oskarshamn eller Forsmark. Frågor?

Men det är ett farligt terroristhot! De kan bomba slutförvaret!
Jo, det är ju jävligt utsatt sisådär 100 meter ner i urberget. (om jag vore terrorist och tänkte bomba saker så skulle jag nog satsa på att utveckla egna atomvapen, verkar mer effektivt...)

Men jordbävningar då! Marken rör på sig! Det är inte säkert!
För vi har så många jordbävningar i Sverige, verkligen! Risken är enorm! Och om vi stoppar ner några små kapslar med relativt lågaktivt avfall i urberget så kommer det ju genast att uppstå massa jordbävningar sådär liksom! :|

Hans slutgiltiga argument var då att det fanns massa andra länder som också behövde slutförvara, och att det var en risk. Ok, jag är inte alls insatt i andra länders planer, men jag tror ändå att de flesta civiliserade länder kan lösa detta på nåt sätt. Och om vi satsar på forskning inom det här området så lär vi öka chanserna att hitta bra lösningar! Men då krävs det att forskning tillåts...!
Politiker är idioter, folket är idioter, Greenpeace ska vi inte tala om...

Jag tänker inte gå med i Greenpeace (vilket var syftet med muppens propaganda). Kanske som spion? Det vore nåt, att bli utsänd för att värva nya medlemmar och passa på att ge allmänheten en dos sanning istället för uttjatade floskler baserade på gudvetvad.
Inte heller jag gillar fossila bränslen, så nåt måste ju göras.

Dagens propaganda: Mer pengar till kärnkraftsforskning!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Greenpeace vs. Sjukhysfysiker, 0 - 1?

Det måste vara väldigt jobbigt att ragga medlemmar när man stöter på folk som har kunskap och åsikter. Jag är inte så insatt, är det förbjudet i Sverige att ge statliga anslag till kärnkraftsforskning? Kanske borde sätta en sån där liten pengaburk i kassan på Konsum där kunderna kan lägga sin växel för att stödja kärnkraftsforskningen.

Morgan le Fay sa...

Det är tyvärr förbjudet ja, men kanske kommer en förändring snart...jag hoppas.