9 oktober 2007

Cancer, cancer, cancer

Mobiltelefoner ger hjärntumörer, OMG!1!1!11

Herregud, En Ding-Ding Värld var en mer seriös och trovärdig tidning än Aftonbladet. Så nyanserad journalistik! Källkritik, nej vafan, sånt är för mesar.
Studien orkade de inte heller länka till, men den var ganska lätt att hitta.

Den fråga jag framförallt ställer mig när jag läser detta är: HUR går det till? Hur skapar icke-joniserande strålning tumörer? (Jag säger inte att det är omöjligt, men tills jag har sett åtminstone en hållbar teori för hur det skulle gå till så tänker jag förhålla mig ytterst skeptisk.)
Det sägs till och med i artikeln att "The mechanism for the increased risk for acoustic neuroma from microwave exposure is unknown."
Eh...ja. Likaså risken från radiovågor. Och optisk strålning.

Sen ska det förstås diskuteras på Aftonbladets forum - vilket befolkas av oerhört intelligenta åsnor - om folk nu är rädda för sina mobiltelefoner.
"Asså jag blir ju jättevarm om örat när jag pratar i mobben så nåt lurt är det ju!!!"
Tro fan det! Du blir varm i knät om du har datorn där också! Batteri - värme, kan det finnas ett samband?
Personligen blir jag varm om öronen när jag har mössa på mig, speciellt om jag dessutom trycker på öronen med händerna!
Morgondagens rubrik:

Yllemössor orsakar cancer! Släng din mössa nu - såhär kan DU skydda dig!
Lena, 32: Jag bar mössa varje vinter i 5 år
Nisse, 77: Yllemameluckerna gav mig prostatacancer


4 kommentarer:

Anonym sa...

Vore ju intressant att undersöka artikeln lite nogrannare...eller kanske fråga B. Cedervall? Han är ju lite inne på det där området.

En lustig sak, pröva att googla på "kan ge dig". Som du säkert förstår dyker en rad artiklar från Aftonbladet upp med saker som xxx "kan ge dig": 1) cancer 2) ögoncancer 3) hudcancer 4) övervikt 5) dvärgväxt

Morgan le Fay sa...

Skulle man kanske kunna göra ja...ser honom nästan aldrig på institutionen dock :/
Men du vet väl att Google kan ge dig nageltrång!

Morgan le Fay sa...

Herregud! Du kan få cancer av kontorets skrivare - och av dubbdäck! :D

Anonym sa...

Antar att jag får sluta gnaga på dubbdäck nu då :(