13 oktober 2007

Abortfilosofi

Varje år görs ett antal aborter. Vissa anser att detta är dåligt, antingen för att de är helt och hållet emot människors rättighet till sin egen kropp, eller för att de tycker det är hemskt att det är så många aborter, dvs. aborter ska vara tillåtet men ett nödvändigt ont som ska undvikas i största möjliga mån.

Det jag undrar är: varför ska det undvikas? Varför ska antalet minskas? Vad spelar det för roll om det görs 30 000 aborter per år, eller 100 000?
Den enda anledningen jag kan se som giltig är den som har med ekonomi att göra, men då borde väl i rimlighetens namn den aspekten åberopas även då det gäller alla andra former av medicinsk behandling.
Folket som tycker aborter är så fruktansvärda använder sig dock sällan av ekonomiargumentet, de brukar oftast predika och försöka tvinga på andra någon form av egenkomponerad "moral".

Jag förstår bara inte varför en helt främmande människa skulle lida av att ett foster plockas bort ur en kropp där det inte är önskat. Ännu mindre varför lidandet skulle bli större om det är 10 foster som plockas bort...

De enda foster vilkas liv någon har rätt att besluta om är de som befinner sig i den egna kroppen. Simple as that. Och den rätten kvarstår tills fostret lämnat sin värd.
Mao, det borde inte finnas någon övre abortgräns.
Många tycker detta påstående är fasansfullt, jag tycker det är fullkomligt moraliskt självklart.
Det är knappast så att många kvinnor i åttonde månaden plötsligt skulle välja att avsluta graviditeten ändå - men ingen ska ha rätt att hindra en som vill göra det.

Jag skulle kunna avsluta detta med att ropa "Fler aborter åt folket!", men det gör jag inte - eftersom det objektiva värdet "antal aborter" inte spelar någon roll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo, en negativ grundinställning är nog effektiv för att undvika besvikelser (dock hellre ett antal besvikelser och mer positiv inställning till saker och ting, något som jag oftast misslyckas med).

Men med denna tenta har jag satsat helt fel, morgondagen kan mycket väl gå helt åt helvete. Har lagt ner studierna nu iallafall och ska till jobbet... Har fortfarande inte alls förstått delarna av radiofysiken. Trodde att jag hade det, men inte efter att ha sett tentafrågorna...
Det här var inget roligt.