26 oktober 2007

Yttrandefrihet...?

Jag är generellt ganska skeptisk till begreppet "rättigheter", eller snarare hur det används. Anser till exempel inte att någon kan ha "rätt" till någonting som den måste få av en annan - för det innebär ju då att den andra har en motsvarande skyldighet att erbjuda detta. Detta medför att ingen har rätt till saker som jobb, mat, liv och mycket annat om den inte kan skaffa det själv.

Vissa rättigheter anser jag dock SKA finnas, sådana som inte kräver andra individers uppoffring eller inblandning.

Yttrandefrihet.

Så grundläggande. När den inskränks är steget oerhört kort till att inskränka även åsiktsfrihet, och plötsligt är det en jävligt äcklig värld som visar sig. Det värsta är att det inte alls känns långt borta.
En homofobisk grupp köper reklamplats av SL och hyllar den traditionella kärnfamiljen. Många ogillar kampanjen. Jag tycker inte heller om dem, för jag anser inte att staten eller andra människor ska lägga sig i vem som ingår kontrakt med vem.
Men det är ett enormt steg mellan att ogilla en kampanj och att börja gapa om diskriminering och vilja hindra andra från att uttrycka sina åsikter!
Jag skiter i hur jävla kränkt nån nisse känner sig, jag har ändå - i alla lägen - rätt till min egen åsikt!

Vad vill ni förbjuda nästa gång? Kritik av tjocka? Av regeringen? Hyllande av snabbmat, av pedofiler - nej vänta, där var vi ju redan. Ja, jag anser att den som vill hylla pedofiler ska ha all rätt i världen att göra detta. Att uttrycka en åsikt och att begå en handling som kränker en annan människas rättigheter är vitt skilda saker. Den som tycker att världen vore bättre om vi dödade vartannat nyfött barn bör givetvis få argumentera för detta - däremot inte göra det.

Jag önskar att vuxna människor kunde inse att de inte alltid kommer bli omplåstrade och att de inte enbart kommer möta vänlighet och förståelse i den stora världen utanför vardagsrummet. Oavsett vad du tycker så kommer det finnas nån som tycker tvärtom - kan inte det bara vara ok?
Det finns garanterat någon som ogillar mig eller min livsstil, men jag tänker då inte börja kräva att den beläggs med munkavle för att jag känner mig kränkt.

Folk tycker olika, och försvar av vår rätt att uttrycka detta är inte ett försvar av en specifik åsikt. Det är mycket större än så.
Försök tänka utanför bubblan, era infantila idioter (bäst jag passar på att vara lite otrevlig medan jag fortfarande får...).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ville bara lämna en liten kommentar, jag brukar ha åsikter liknande dina men lite... snällare?

Men det du skrev var verkligen bra och vettigt på alla sätt. Nu har jag inte sett reklamkampanjen i fråga (nackdelen med att cykla) så den vet jag inte hur den är utformad. Men det är ändå ganska nära ett område som är lagstiftat mot, "Hets mot folkgrupp".

Att uttrycka rasistiska åsikter är väl enligt den ett lagbrott, vilket är en inskräkning på yttrandefriheten (kränkning av alla rasister).

Det är ett komplicerat område, hur mycket frihet ska man få ha. Men just att alla ska få göra vad de vill sålänge det inte kräver andra individers uppoffring eller inblandning, mycket bra.

Men det känns som att det kanske finns människor som inte är kapabla att hantera full frihet, och då blir problemet vem som ska bestämma vilka dessa är. Ah, nej, ska inte skriva mer nu...

Jag är för full yttrandefrihet sålänge alla yttrar sig på ett sätt som jag tycker om.

Morgan le Fay sa...

Hur är man inte kapabel att hantera yttrandefrihet? Ord kan aldrig göra fysisk skada.
Ja, ord kan uppmuntra till handlingar som skadar - men det är likväl handlingen som skadar, och det är den som handlar som är ansvarig för skadan.

Jag tycker att lagen om hets mot folkgrupp är fullkomligt absurd, t.o.m. värre än fildelningsförbudet, och den borde avskaffas snarast.
Obegripligt att det kan vara förbjudet att ha på sig ett hakkors, men hammare och skära går bra (det vanliga gamla exemplet).

Allt handlar bara om vad olika människor ogillar, och jag kan inte förstå varför det ska vara ok att vissa bestämmer vad som är RÄTT...