7 januari 2008

En till silverpirat

Upptäckte nyss ett mycket bra initiativ, som uppkommit till följd av ett annat initiativ.

Såsom varande fattig student som också är något förbannad på regeringen (börjar seriöst ångra hur jag röstade) kan jag nu ändå bidra med något till försvaret av den mest fundamentala rättigheten som finns, rätten till integritet. Det är inte mycket, men något. Och ju fler som gör något, desto bättre.

Blev medlem i Piratpartiet inågon gång under förra året, under någon av alla ilskeattacker jag drabbades av till följd av absurda storebrorsförslag från avskyvärda politiker. Har sedan dess tvivlat lite på medlemsskapet, eftersom partiet inte tar ställning i höger-vänster-frågor, och jag anser sådana vara viktiga.
Dock inte i närheten av lika viktiga som rätten till integritet och åsikter. Skattesatser och skolalternativ blir plötsligt fruktansvärt meningslösa när jag tänker mig en värld där alla mina steg övervakas, alla mina mail blir lästa av någon de inte är ämnade för, alla mina samtal avlyssnas.

Om en vecka byts låsen ut i mitt hus, till elektroniska låsbrickor. Detta för att hyresvärden ska kunna se om någon rör sig genom dörrarna på ett misstänkt sätt (detta är inte något jag själv hittar på, de skrev det själva i informationsbrevet), och så de ska ha koll på vem som har varit tvättstugan vid vilken tidpunkt och efterlämnat oacceptabla fotspår på golvet...
För första gången i mitt liv vill jag ha en villa. Men det är väl bara en tidsfråga innan man måste ha elektroniska lås även på dessa för att hemförsäkringen ska gälla.

Jag förstår inte att det fortfarande är så många människor som inte förstår vart vi är på väg trots att vi redan är halvvägs framme! Så många som bara stoppar huvet i sanden, dillar om "rent mjöl i påsen" och tror att ingenting kommer påverka deras eget liv negativt.
Hela situationen är exakt som det kända

När nazisterna hämtade kommunisterna
så teg jag.
Jag var ju ingen kommunist.

När de spärrade in socialdemokraterna
så teg jag.
Jag var ju inte socialdemokrat.

När de hämtade de fackföreningsfolket
så teg jag
Jag var ju inte medlem.

När de hämtade mig
så fanns ingen kvar
som kunde protestera.

Finns i många olika versioner, men innebörden är densamma. Tänk efter för fan. Tänk efter NU. Sitt inte bara tyst och håll med överhögheten. Förr eller senare blir det din tur.

5 kommentarer:

Anonym sa...

synd att piratpartiet även stödjer andra frågor som jag inte kan ställa mig bakom.. eh.. söndagsläsning någon? Boken "1984" av George Orwell är fin ^_^

Morgan le Fay sa...

Tyvärr alltid så, omöjligt att hitta ett parti där man håller med om varenda åsikt...skulle vara att starta ett själv då, men kan bli svårt att få andra medlemmar som håller med om varenda åsikt då.
"1984" bör alla ha läst, har man inte det förtjänar man pisk. "En vacker dag" av Ira Levin är också passande i det här sammanhanget.

Anonym sa...

Det är sant att frågan om rätten till frihet är den viktigaste, även för mig (tror t.o.m. jag svarat på det i en tidningsintervju någon gång <.<), men jag tycker att piratpartiet går "at it" helt fel. De ser frihet som något positivt- check, men också som något de överdriver. Jag anser att varje man(/kvinna) ska ha rätt att göra vad de vill så länge deras rättighet inte inkräktar på en annans (Med det sagt anser jag att man ska ha full rättighet att kritisera någon, då rättigheten till det är viktigare än rättigheten till att inte bli kritiserad, då det första är frihet och det andra förtryck). Piratpartiet anser jag trycker lite på den punkten då de, i sin undermening, vill hugga bort en hel yrkesgrupp- underhållarna, från vårt runda klot, och göra underhållning till ingenting annat än en fritidssysselsättning, genom att göra fildelning legaliserad i icke-kommersielt sammanhang. Varför är det dåligt? För att underhållningsbranchen inte kan förlita sig på att deras produkter/tjänster är BEHÖVDA. Vad köper du först; en TV till hemmet, eller en dvd-film att spendera fritiden framför? Underhållning är blott det sista man införskaffar, efter allt annat, vilket gör att yrkesgruppen "underhållare" redan från början har ett handikapp. Let alone att fildelningen redan *är* enorm, utan att vara laglig. Då detta är en av deras två frågor de gick till val på år 2006, och att jag därmed inte stödjer 50% av frågorna (i kombination med att jag är allmänt rädd för vilka idéer enfrågepartier får när de väl kommit in i riksdagen och börjar rösta även på annat- med åsikter vi inte vet någonting om), gör att jag inte på något vis kan stödja piratpartiet.. eh.. även om det där med frihet är den singulärt viktigaste frågan för mig :P

Morgan le Fay sa...

Bra poäng i att osäkerheten om vilken sida Piratpartiet skulle stödja i riksdagen är ett problem - men å andra sidan tycker jag utvecklingen verkar gå åt att vänster och höger bakas samman till en fascistisk sörja som i alla fall inte gör mig gladare. Eller friare.

Varför anser du att det är en mänsklig rättighet att kalla sig "underhållare" och få betalt för det? Yrken förändras med tiden och samhällens utveckling. Kan du erbjuda något som folk är beredda att betala för - dåså, be my guest - om inte, hitta ett annat yrke.

Det är stor skillnad på idéer och fysiska ting som handelsvaror. Jag anser inte att man kan äga en idé. Om idén kan spridas vidare utan att några fysiska ting stjäls så ser jag inget problem i detta, snarare en självklarhet.

Anonym sa...

För att jag är en stönig och bortskämd unge som är kär i min underhållning, och skarpt vidhåller en tro om att kvaliteten på min underhållning blir sämre om de som skapar den inte längre får betalt i samma utsträckning som idag.. Förutom det så finns det ingen anledning.. Tror också att folks vilja att vara olagliga för att få tag på bra underhållning gratis överväger folks vilja att få tag på kass underhållning lagligt.. Och idéer ägs varje dag.. Med det sagt så stödjer jag en förändring i upphovsrätten.. Exempel: Ge den samma villkår som patententering av varor/tjänster.. Men det är en helt annan femma =)